lavkarbo

Alt du skal vide om lavkarbo

Karbo betyder kulhydrater. Lavkarbokuren går i sin enkelthed ud på at spise meget lidt kulhydrat, og når man spiser kulhydrat skal de være langsomt omsættelige.

Man skal have masser af proteiner, f.eks. kød og æg. Fedt er også tilladt i lavkarbo kuren. Og modsat alle andre kure skal det være en blanding af mættet og umættet fedt.

De hurtigt omsættelige kulhydrater som brød, pasta, ris og kartofler indeholder stivelse, som omsættes til sukker i kroppen. Når man spiser stivelsesrig mad stiger blodsukkeret. Når det så går ned igen føler man sult og trang til søde sager – læs mere på nettet her.

Hvis man i stedet spiser masser af protein, fedt og få, men sunde langsomt omsættelige kulhydrater, vil man få et mere stabilt blodsukker og kroppen begynder på den måde at forbrænde fedt i stedet for.

Lavkarbo-kuren er bygget op, så man selv kan bestemme fordelingen af kulhydrat, fedt og protein i kosten. Man skal med andre ord prøve sig frem og se hvad der virker.

Her er en liste over, hvilke madvarer man kan spise og hvilke der ikke er tilladt i lavkarbo kuren:

Tilladte madvarer:

  • Mælkeprodukter (mælk, kærnemælk, yoghurt natural, ost, hyteost, creme fraiche, piskefløde og smør)
  • Fed ost som brie, camembert, feta, gorgenzola, mozzarella, gedeost og parmesan
  • Oksekød, svinekød, lammekød, kylling, fisk, skaldyr (skær ikke det synlige fedt væk)
  • Grøntsager (både friske og frosne)
  • Al slags salat
  • Krydderier (inkl. salt, men ikke salt der indeholder glutamat)
  • Friske krydderurter
  • Hjemmelavet sauce uden kulhyrater
  • Dressing af rasp- eller olivenolie og eddike og citron
  • Mayonnaise
  • Hørfrø
  • Oliven
  • Kokosfedt
  • Æg

Lidt, men godt mad:

  • Bønner og linser
  • Frugt
  • Nødder, mandler og solsikkekerner
  • En lille smule chokolade, med mindst 70 % kakao

Ikke tilladt:

  • Kartofler og kartoffelbaserede produkter
  • Ris og risprodukter
  • Majs og majsprodukter
  • Kornpodukter, som pasta, brød, kiks og grød
  • Pølser og andre blandingsprodukter
  • Alt sukker og søde sager som slik, kager og sukkerholdige drikke
  • Margarine, omega-6-rige madolier som majs, solsikke- og peanutolie
  • Færdigretter

Vend dig til at kigge på varedeklarationerne – hvis der er under 10 g fedt pr. 100 g, er det godt.

Det høje fedtindhold i Lavkarbo-kuren gør at man holder sig mæt i længere tid. Spis til du er behagelig mæt og undgå at spise, hvis du ikke er sulten. Kroppen skal nok sige til, hvis en er sulten. På den måde finder man ud af, hvor tit og hvor meget man må spise på kuren. Hovedreglen er dog tre hovedmåltider.


Skriv et svar